zaterdag 23 maart 2013

De voorlezer /Bernhard Schlink

Slechts 191 pagina's telt dit boek. Dat had best een beetje minder gekund. Want behalve het heel bizarre, prachtige en interessante verhaal, bevat de tekst ook allerlei bespiegelingen van de verteller. Als ik dit boek lezend tot mij had moeten nemen, zou ik het bij de tweede bespiegeling vermoeid hebben weggelegd, nu hoefde ik de overwegingen alleen maar aan te horen en te vergeten. Hans Croiset las het mij voor in de auto. Soms werden de uiteinden van de zinnen zo zachtjes uitgesproken dat ik ze niet verstond, maar het is hem vergeven, want voorlezen van uit het Duits vertaalde teksten lijkt me hell.
Zo'n luisterboek is ideaal voor scholieren die het lezend niet trekken. Nog verfilmd ook, in 2009 als The reader.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...