vrijdag 22 mei 2020

Luister nooit naar je moeder : en andere wijze raad van belangrijke vrouwen / Kristien In 't Ven

In 2017 verscheen een boek dat aan de wieg stond van  de Rebel Girls community. Het heette Bedtijdverhalen voor rebelse meisjes. De boodschap voor de lezers was: ontwikkel je talenten en laat je daarvan niet weerhouden door gendergebonden vooroordelen. Het boek bevatte zowel getekende als geschreven portretten van vrouwen die in opstand kwamen tegen de geldende normen van de samenleving. De opzet van Luister nooit naar je moeder is gelijk aan de Bedtijdverhalen. De levens van 60 wereldberoemde, toonaangevende vrouwen worden belicht. De keuze van de vrouwen is wat Europeser en wat actueler (Greta Thunberg). In het oog lopend verschil wordt gevormd door de illustraties. In Bedtijdverhalen kreeg elke dame een portret van een andere kunstenares,  in Luister nooit zijn alle illustraties van Marloes de Vries, die de dames meestal ten voeten uit portretteerde en  in een omgeving plaatste. Luister nooit naar je moeder ziet er daardoor aantrekkelijker uit, vind ik. Wat mij tijdens het lezen echter stoorde was de zogenaamde goede raad aan het einde van vrijwel elk verhaal. Een beetje rebels type heeft daar maling aan en zoekt het lekker zelf uit, lijkt me. Ik ben ook eigenlijk razend nieuwsgierig naar de moeders, naar wie je niet hoeft te luisteren, maar die wel goed genoeg zijn geweest om de beroemdheden op de wereld te zetten.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...