zaterdag 9 mei 2020

Ik zal op je wachten / Luc Hanegreefs

De stationering van Amerikaanse piloten nabij een Engels kustdorp in 1944 heeft veel invloed op het dagelijks leven van de dorpsbewoners. Dat blijkt uit het levensverhaal van één van de hoofdpersonen in Ik zal op je wachten. Het leven van de andere hoofdpersoon wordt evenzeer sterk beïnvloed door een oorlogsvlieger, omdat hij haar vader is en haar moeder ernstige psychische schade heeft opgelopen, maar dan in de 21e eeuw tijdens de Irakoorlog. Er zijn meerdere verhaallijnen in dit boek die niet altijd heel makkelijk te volgen zijn. De voor mij compleet onbekende luchtmachttermen helpen daar ook niet bij. En wat ik nog helemaal niet begrijp: wat bezielt iemand om oorlogsvlieger te worden? Het Vlaams van Hanegreefs is prima te pruimen, vind ik. Hij is angofiel en dat merk je aan de liefdevolle beschrijving van de sfeer in Norfolk.
Volgens mij is dit binnen een jaar het vierde boek dat ik las over de WO II in Engeland. Een trend in jeugdboekenland?

Geen opmerkingen:

De laatste jager / Davide Morosinotto

  Morosinotto heeft veel research gedaan voor het schrijven van De laatste jager. Hij heeft zelfs een paar nachten in zijn uppie in de wild...