vrijdag 13 september 2013

Omgeruild / Fiona Rempt

Omgeruild 'loopt'. Kan ook bijna niet anders met die benen op het front. Bijna 65% van de vele exemplaren die Utrechtse bibliotheken kochten ligt op moment van dit schrijven bij een lener thuis. Het fleurige omslag zal zeker bijdragen aan die populariteit, maar het onderwerp ook. Want het verschijnsel babyruil refereert aan de vraag die in elk kind wel eens opborrelt: "Zijn mijn ouders mijn ouders?". Rempt beschrijft overtuigend hoezeer de wereld op zijn kop staat als je ouders niet je ouders blijken te zijn. Terwijl ik bezig was in dit boek hoorde ik in een radioprogramma dat duizenden pasgeboren kinderen in Spanje onder het Franco-regime willens en wetens door verplegend personeel bij andere ouders dan hun biologische werden 'bezorgd'. Daar staat ziekenhuizen een berg claims te wachten, als dit op Russische wijze wordt afgehandeld.
Het eerste 12+ boek van Fiona Rempt smaakt naar meer.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...