woensdag 17 juni 2009

Ding Aquabrowser My discoveries HARTEKREET


Klant moest het boek hebben van Jack van Gelder / Gewoon Leen over Leen Jongewaard. We hebben het bedoelde boek gevonden, maar het heette niet 'Gewoon Leen' en de schrijver was ook niet Jack van Gelder. Via onze Bicat stafcatalogus vonden we de titel niet en Jack van Gelder bleek er evenmin met een boek over Leen Jongewaard in te zitten. Waren we zo handig geweest om in de Bicat Aquabrowser Leen Jongewaard in te tikken, hadden we het bedoelde boek meteen gevonden. De Aquabrowser moet nog inslijten.
De catalogus van OB Amsterdam is superdeluxe, vind ik. De mogelijkheid om titels in een lijst te selecteren, je selectie af te drukken en/of te mailen, de signatuur (plaatsing) van een boek is in één oogopslag duidelijk: ik ben jaloers, vooral op dat laatste aspect. De aquabrowser van Bisc Utrecht biedt die mogelijkheden (nog) niet.

Een vervelende tekortkoming van alle catalogi in welke vorm dan ook is een zoekoptie 'leeftijd'. Waarom is het in geen van al die catalogi mogelijk om snel en efficient een AP (peuter) boek over eten te vinden? Waarom kan ik een AK (kleuter) boek over verhuizen pas vinden als ik eerst 45 jeugdtitels op leeftijdnotatie heb nagevlooid? Lieve catalogusbouwers: denk eens aan al die nijver zoekende jeugdbibliothecarissen als jullie aan de zoekopties gaan sleutelen.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...