zondag 5 juni 2022

Zwijgmannen / Jaap Robben


 

Van de auteur las ik eerder een kinderboek: Zuurtjes. En ik las Birk. Met Zomervacht heb ik vaak in mijn handen gestaan. Ik zag Jaap Robben over de Zwijgmannen in een talkshow. Geen opname van het talkshowgedeelte terug kunnen vinden, wel een radio-uitzending op NPO 1. Tot mijn verrassing stond dit werk in de online bibliotheeklijst van luisterboeken. Zwijgmannen is het eerste boek dat ik op mijn nieuwe, voor Moederdag gekregen koptelefoon, beluisterde. Topcadeau! Breien en lezen tegelijk, beter wordt het niet. Prachtige hoofdstukken gehoord over Poolse mannen die in West Europa werken. Robben reist met hen naar huis voor Kerstmis en logeert als vegetariër bij de voorman die van oorsprong slager is. Een heldendaad, vind ik.

De NBD deelt Zwijgmannen in bij de fictie over sociaal onrecht en bij de non fictie over arbeidsmigratie. Dat is het voordeel van een digitaal (luister-)boek: je kunt het wel op 10 plekken tegelijk indelen. Als je het mij vraagt: literaire non fictie, deskundig voorgelezen door Lykele Muus.





Geen opmerkingen:

De laatste jager / Davide Morosinotto

  Morosinotto heeft veel research gedaan voor het schrijven van De laatste jager. Hij heeft zelfs een paar nachten in zijn uppie in de wild...