vrijdag 6 mei 2022

Mijn moeder is een gorilla : (en wat dan nog) / Frida Nilsson

De auto speelt een belangrijke rol in het leven van adoptiekind Jonna en adoptiemoeder gorilla. Het had best een busje kunnen zijn. Mijn moeder is een gorilla past heel goed in de boeken-met-een-busje-tentoonstelling. Jonna en moeder gorilla vertonen een hang naar onafhankelijkheid, wars van 'wat de mensen zeggen'. Ieder mensenkind zou wel met zoveel liefde en zorgzaamheid omringd willen zijn als Jonna. Zelfs als het door zo'n onaangepast iemand is als Gorilla. Op haar toilet hangt een affiche van een zinkend schip met de geruststellende tekst: "No panic on the Titanic".
Mijn moeder is een gorilla heeft een hoog Pippi-gehalte. Niet het kind, maar moeder is de Pippi. Misschien bedenk ik het slechts omdat zowel Lindgren als Nilsson Zweedse schrijvers zijn. 

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...