zaterdag 23 april 2022

De schaduw van Toet / Lida Dijkstra


Schaduw van Toet is er eentje voor het Moeilijk lezen plein. Voor doorbijters die niet terugdeinzen voor lastig uit te spreken Egyptische namen. Het is me gelukt geboeid te raken, omdat Amany (Anchesenamon), de oudere halfzus en vrouw van Toetanchamon een superslim pittig type is. Onder het bewind van Toet en zijn vrouw neemt de welvaart van Egypte toe.
Als ik Wikipedia erop nasla komen de feiten overeen. Maar ik vraag me af, of vrouwen wel zoveel ruimte kregen als Amany in dit boek. Ze worden namelijk met het grootste gemak uitgehuwelijkt aan vader en halfbroer. Ik vond het schokkend, maar in koninklijke kringen zien ze dat misschien als noodzaak. Al met al hebben Dijkstra en Fila bij mij interesse gewekt voor het oude Egypte. Ik heb veel van dit boek opgestoken. Genomineerd voor de Woutertje Pieterseprijs 2022 en De Boon
Ik had niet het idee dat veel pubers warm zouden lopen voor deze titel. Verrassend genoeg is 70% van alle aangeschafte exemplaren in het Utrechtse uitgeleend.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...