maandag 2 augustus 2021

De zomer dat we Parijs bestormden / Clémentine Beauvais

Bij het lezen/noteren van de titel De zomer dat we Parijs bestormden, bekruipt me steeds het gevoel dat er iets niet klopt. Dat klopt. Iemand die het weten kan, legde me uit dat het 'de zomer waarin...' zou moeten zijn. De originele titel luidt: Les petites reines, die titel snap ik ook niet helemaal.
Beauvais schreef in elk geval een hit. Haar boek is verfilmd en ook bewerkt tot een theaterstuk. Hoewel de thematiek universeel en actueel is, vraag ik me af of De zomer dat we Parijs bestormden bij Nederlandse jongeren aanslaat. Het decor is wel erg Frans en de hoofdrolspeler is onwaarschijnlijk bijdehand, maar dat zijn tegelijkertijd de charmes van dit boek. 

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...