zondag 4 mei 2014

Het raadsel van alles wat leeft / Jan Paul Schutten

Uitgeleend in Utrechtse bibliotheken: 53 %. Ongelooflijk hoog voor jeugd non fictie. Binnen deze categorie bibliotheekboeken zijn het of de werkstukboeken of de spektakelboeken die goed scoren in de uitleenstatistieken. Ik ben in mijn bibliotheekcarriere nooit een kind tegengekomen dat op school een presentatie over de evolutietheorie wenste te verzorgen. Onder spektakelboeken versta ik uitgaven met glitters, gaten en pop ups over onderwerpen die tot de verbeelding spreken, dino's en mummies dus. Het raadsel van alles wat leeft is geen werkstukboek, prachtig uitgegeven, maar geen flappen, glitters en gaten. Het kan bijna niet anders of dit boek wordt geleend door volwassenen die erover hebben gehoord bij DWDD of die na willen gaan of de Gouden Tulp terecht is toegekend of door volwassenen die (net als ik) hopen dat ze door het lezen van een jeugdboek eindelijk iets van de evolutietheorie gaan begrijpen. Ik las het luisterboek. De 5 cd's en het omslag zijn gedecoreerd door Floor Rieding. Te mooi! Voorgelezen door Jan Paul Schutten (gewoon prima) en Isolde Hallensleben   (zeer irritant, benadrukt zeven van de tien woorden, geeft elke zin een uitroepteken en wekt de indruk het zelf  niet snappen).

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...