zondag 23 februari 2014

De groene overmacht / Maarten 't Hart

Eén van de hoofdstukken in De groene overmacht gaat over mijn lievelingsonkruid: fluitenkruid. 't Hart vertelt dat fluitenkruid een stand by stand heeft: bij mooi weer schieten de blaadjes en bloemstengels de lucht in, om bij plotseling optredende kou de ontwikkeling stop te zetten. Soms kun je heel vroeg in het voorjaar al bloeiende exemplaren tegenkomen. En verdomd, in het parkje naast ons huis bloeiend fluitenkruid tegengekomen op 22 februari. Fluitenkruid moet het wel van de massa hebben, vind ik, in tegenstelling tot een andere favoriet: het pispotje. Dat rankt zo mooi langs het bruggetje en de trappen in het park met hier en daar van die sprookjesachtige witte of bleekroze bloemen. Daar zal ik toch nog wel een maandje op 5 op moeten wachten, denk ik. De groene overmacht bevat leerzame en vermakelijke verhalen en columns over (moes-)tuinieren. Deze zomer ga ik eens op zoek naar Nieuw Zeelandse spinazie.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...