zaterdag 18 november 2023

Het geheim van de vallei / Lesley Parr

 

De bombardementen op Londen aan het begin van WO II hebben aardig wat schrijvers van jeugdboeken geïnspireerd. In de afgelopen paar jaar las ik De oorlog die mijn leven redde, De tunnel, De gorilla en de jongen. De Kronieken van Narnia heb ik nooit gelezen, maar ik begrijp dat in het verfilmde deel De leeuw, de heks en de kleerkast ook wordt verwezen naar de evacuatie van kinderen uit gebombardeerde steden naar het platteland. In Het geheim van de vallei wordt beschreven hoe het een aantal stadskinderen vergaat in een klein Welsh dorp nadat ze uit Londen zijn geëvacueerd. Ik vind dat Lesley Parr heel knap ongemakkelijkheden blootlegt. Behalve de beschrijving van het dagelijks leven in het gastgezin, maakt ook de lugubere vondst in een holle boom dit verhaal tot een prettig leesbaar, pakkend boek dat je niet snel vergeet. 

Parr verwierf een indrukwekkend aantal prijzen en nominaties voor haar debuut. Haar tweede en derde titel mogen van mij ook snel vertaald worden.
Zag ik ineens een interview met Lesley Parr over wat een lievelingsboek van 2023 was: https://www.awesomebookawards.com/interview-with-lesley-parr-author-of-the-valley-of-lost-secrets/

Geen opmerkingen:

See you on Venus / Victoria Vinuesa

  Op het genre-etiket van de bibliotheekversie zien we een hoofd met inhoud. Daarmee wordt aangegeven dat het boek een psychologische roman ...