vrijdag 3 juni 2022

Elke dag broerdag / Tineke Honingh

 

De bibliotheekcatalogus zegt: "Ook geschikt om in de klas voor te lezen. Vanaf ca. 10 jaar..." Ik zou het niet doen. De helft van de klas haakt zeker af bij de huilverhalen van de ik-persoon en zijn broers. De opmerkingen bij de wandelingen hebben veel weg van boswachterlesjes. Persoonlijk kreeg ik erge jeuk bij de inktvlekkenuitleg van een of andere gezinscoach die de jongens te pas en te onpas nog eens aanhalen. Geloof je het zelf? De boeiendste gebeurtenis in Elke dag broerdag is de ontdekking van de vos die een geopend blik van de worstjes om zijn snuit heeft geklemd. Mijn verwachtingen van dit boek met het prachtige omslag waren duidelijk veel te hoog gespannen.

Door de bosachtige omgeving waarin het verhaal zich afspeelt, zal dit boek tijdens de Kinderboekenweek 2022 Gi-ga-groen nog wel geleend worden (door leerkrachten die iets met het thema moeten), maar voor daarna zie ik het somber in. Tip voor juffen en meesters: doe jezelf en je klas een plezier en lees tijdens de Kinderboekenweek iets voor van Bibi Dumon Tak of Joukje Akveld.


Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...