zondag 23 januari 2022

Er was misschien eens / Kamiel De Bruyne

 

Uitdagender boek dan dit bestaat niet.* Er staan 20 onwaarschijnlijke verhalen in die elk op 2 bladzijden passen. Op de 3e en 4e pagina van dat onwaarschijnlijke verhaal staat het antwoord op de vraag die op bladzijde 2 werd gesteld: "Waar of niet waar?". Het antwoord wordt uitvoerig toegelicht en bovendien krijg je informatie mee over de raakvlakken en de context van het verhaal.

Elk verhaal daagt de lezer (luisteraar) uit om allerlei feitelijkheden te gaan opzoeken, om na te denken over waarheid en leugen, om je af te vragen "Wat zou ik doen?".

De verhalen zijn knap verteld, de informatie is interessant. Leerkrachten van groepen 7 en 8 kunnen Er was misschien eens bij heel veel lessen inzetten. 

Helaas was grafisch kunstenaar Yarne Daeren nog niet geboren (schat ik) toen ik moeder werd van mijn kinderen: haar op maat gemaakte  geboortekaartjes zijn geweldig!

In het filmpje hieronder interviewt een radiopresentator de auteur Kamiel De Bruyne. Ik weet niet welk van de 2 ik leuker vind. Net als de verhalen in dit boek, steekt ook het radioprogramma-onderdeel heel goed in elkaar.

*Misschien bestaat er toch een uitdagender boek: Er was misschien eens 2.

Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...