zondag 10 januari 2021

De duivelskunstenaar / Matthias Rozemond

 

De duivelskunstenaar : Een genie, de liefde en een meesterwerk.
Om te beseffen hoe geniaal Jeroen Bosch was, hoef je dit boek niet te lezen. Om in te zien dat de Tuin der lusten een meesterwerk van ongekende omvang is, hoef je dit boek niet te lezen. Om alles te leren over de liefde van Jeroen Bosch hoef je dit boek zeker niet te lezen, want De duivelskunstenaar is een bij elkaar gespeculeerd romantisch drama dat uitgebracht werd in het Jeroen Bosch-jaar 2016.
De feitelijkheden kloppen vast allemaal, maar het romantische drama overtuigt niet. Het stoorde me dat het gebaseerd is op veronderstellingen die niet controleerbaar zijn. Dat kan natuurlijk ook niet. De duivelskunstenaar van Rozemond maakte me wel bloednieuwsgierig en dat heeft in elk geval opgeleverd dat ik dit geweldige filmpje vond, waarin precies de vragen worden gesteld die bij mij opwelden tijdens het lezen van dit boek.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...