maandag 27 april 2020

Een dwaze maagd / Ida Simons

Volgens Maarten 't Hart heb ik zojuist een hoogtepunt uit de Nederlandse literatuur gelezen. Met groot genoegen nog wel. Onbegrijpelijk dat dit boek niet voorkomt op literatuurlijsten van scholieren. Dik is Een dwaze maagd niet en moeilijk evenmin. Het is zelfs grappig. Voordeel van het gebrek aan belangstelling voor dit boek is dat de bibliotheek het heeft afgeschreven en dat ik het nu nooit meer hoef terug te brengen. Kan ik het lekker nog een keer lezen en me verheugen over het vakvrouwschap waarmee Simons schreef. Veel ander werk van de schrijfster kan ik niet lezen. Ze is al langer dood dan dat ze heeft geleefd. Van haar werk als concertpianiste zijn volgens mij geen registraties, maar dankzij Een dwaze maagd is ze toch onsterfelijk geworden.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...