vrijdag 10 april 2020

De geschiedenis van een hond / John Fante

Omdat het zulke sombere tijden zijn, nam ik De geschiedenis van een hond mee. Van de schrijver had ik wel eens een gehoord. Ik meende te weten dat hij een cynische Amerikaanse ouwe literaire knar was. Het waren de hond en de quote die me deden besluiten deze geschiedenis te gaan lezen. Om het frontcitaat uit het Parool te citeren: "Fante's werk is scherp, beeldend en echt bijzonder geestig."
Maar vrolijk werd ik er niet van.
My dog Stupid verscheen postuum in 1985. Tot mijn verbazing kwam in 2019 een film uit, gebaseerd op dit werk van Fante: Mon chien Stupide. Wellicht was dit de aanleiding om anno 2020 een Nederlandse vertaling uit te brengen?
https://www.trouw.nl/cultuur-media/cultschrijver-john-fante-en-zijn-alter-ego~bf048961/

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...