vrijdag 5 oktober 2018

Terug naar Neerpelt / Lieve Joris

Vele jaren terug las ik met groot genoegen een reisboek van Lieve Joris. Toen ik Terug naar Neerpelt gewaar werd op onze sprinter-display, heb ik het onmiddellijk geleend. 5 Dagen en nachten nam Terug naar Neerpelt mij in beslag. Broer Fonny Joris is geniaal en volkomen onmogelijk. Een grote broer en levensgevaarlijk. Wat hij allemaal teweegbrengt in het 9-koppige gezin! Als je daarvan geen afstand hebt genomen (in tijd en in kilometers) kun je er niet over schrijven. Lieve Joris nam de afstand die nodig was. Ze schreef een aangrijpend verhaal over schuld en schaamte en een waarheidsgetrouw portret van een familie, een dorp en een tijd.

Beluister hier een radio-interview met Joris.
Lieve Joris was te gast bij de VPRO.

Geen opmerkingen:

Generaal zonder leger / Özcan Akyol

Nog nooit las ik een essay. Als Generaal zonder leger niet van Eus was geweest en hinderlijk in de weg had gelegen, was ik misschien wel zon...