zondag 18 januari 2015

Vrij! / Bianca Mastenbroek

Jammer dat dit blog pas 5 jaar oud is. Ik las namelijk een jaar of tien geleden ook een jeugdboek over de heerschappij van Napoleon in Nederland. De hoofdpersoon had dienstgenomen in het leger, vele ontberingen doorstaan en nadien een nieuw bestaan opgebouwd in het oosten van Nederland als ik me niet vergis. Ik zou het graag nog even inzien, maar heb echt geen idee van titel of auteur. Vrij! speelt zich vooral in de Randstad af. De hoofdpersoon heeft geen haar op zijn hoofd die er aan denkt zich bij de troepen van Napoleon te voegen. Integendeel. Hendrik haat met heel zijn hart alles wat met de Franse overheersing van doen heeft. Boeiend om te lezen hoe vooral Amsterdammers leefden zo'n 200 jaar geleden. Bij Vrij! Is een prachtige website gemaakt die veel sfeer en informatie toevoegt aan het boek. Om voor te lezen en te gebruiken in groep 8.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...