woensdag 10 april 2013

Risk / Jelmer Soes

Dit is niet het debuut van Jelmer Soes. Hij schreef eerder gedichtenbundels voor kinderen en hij schrijft recensies voor NBD Biblion, zo staat op zijn website te lezen. Per week krijg ik minstens 30 recensies onder ogen van de NBD toch kende ik de naam aam Jelmer Soes niet. Daar schaam ik me wel een beetje voor. 
Misschien recenseert hij geen jeugdboeken, ik hecht niet veel waarde aan die recensies en let niet op de auteurs ervan. Uitleenpotentie is namelijk het enige dat telt voor mij als jeugdboekenselecteur. Voor recensenten is uitleenpotentie geen item, zelfs niet voor recensenten die voor de bibliotheken werken. Vanaf nu zal zijn naam me niet meer ontgaan. Risk is wel een bijzonder boek. Met weinig andere Nederlandse YA boeken van de laatste tijd te vergelijken. Om de een of andere reden had ik steeds het gevoel dat het uit het Duits vertaald was. Eigentijds en realistisch. Met de uitleenpotentie zit het ook wel goed: 48% van de bibliotheekboeken is weg op dit moment. Ik kijk uit naar het Slashboek van de hand van Soes. 

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...