zondag 20 mei 2012

Gaten / Louis Sachar

Minstens 5 keer heb ik met Gaten in mijn handen gestaan, maar steeds gaf ik de voorkeur aan een nieuwer boek. Op weg geholpen door de Week van het luisterboek, het doosje met 4 cd´s geleend en naar Gaten geluisterd. Zeer aan te bevelen! Het verhaal stelt niet teleur, en dat voor een boek waarover je zoveel lovende woorden hebt gehoord. In elk hoofdstuk komt weer een nieuw aspect van het gatenmeer aan de orde, totdat op de laatste bladzijden de hele kluwen is ontrafeld. En dan kom je tot de conclusie dat zich net iets te veel toevalligheden voordeden om echt gebeurd te kunnen zijn. Prettig voorgelezen door neutrale stem van de mij volkomen onbekende Katrui ten Barge. Van Louis Sachar verschenen in zijn vaderland veel boeken, alleen Gaten is vertaald (en verfilmd), voor zover ik weet. In 2000 bekroond met een Zilveren zoen. Naar mijn idee een van de best toegankelijke Zilveren Zoenwinnaars in de geschiedenis van deze prijs.

Geen opmerkingen:

De laatste jager / Davide Morosinotto

  Morosinotto heeft veel research gedaan voor het schrijven van De laatste jager. Hij heeft zelfs een paar nachten in zijn uppie in de wild...