vrijdag 9 maart 2012

Mijn zus woont op de schoorsteenmantel / Annabel Pitcher


Een coming-of-age verhaal zoals ze in de jaren '70 van de vorige eeuw geschreven werden, maar met een actueel gegeven. Hoofdpersoon Jamie is het 10-jarige broertje van Rose en Jas. Rose is dood. Omgekomen door een terroristische aanslag met prullenbak.Voor Jamie is het leven daarna één en al narigheid: pa werkeloos en aan de drank, ma verlaat het gezin, zus heeft anorexia en Jamie wordt op zijn nieuwe school gepest. De enige vrolijke noten in zijn leven zijn: Sunya (moslima, vriendschap dus verboden door pa) en Roger de kat (wordt doodgereden). En juist de dood van de kat zorgt er voor dat het gezin langzaamaan leert leven met een zus op de schoorsteenmantel. Debuut van Annabel Pitcher. Ik hoop dat er nog meer van haar gaat verschijnen (in vertaling).

3 opmerkingen:

Elly Vernooij zei

Ergens op haar website noemt Annabel Pitcher het boek Broken Soup van Jenny Valentine als één van haar lievelingsboeken. Mijn blog erop naslaand, verbaast me dat niets. Veel overeenkomsten met haar eigen boek.

Mevrouw Kinderboek zei

Je schreef dat het een boek was als ze in de jaren '70 van de vorige eeuw geschreven werden.
Ik associeer dat met boeken die vooral vol staan met heel veel problemen. En als ik je beschrijving lees, klopt dat inderdaad.
Vond je het een mooi boek? Of toch teveel overladen met problemen?

Elly Vernooij zei

Omdat het zo'n droog Engels boek is, vind ik het mooi, maar ook om de opbouw. Op een gegeven moment is de situatie zo hopeloos dat er wel iets moet gebeuren. Dat hield mij lezende.

De laatste jager / Davide Morosinotto

  Morosinotto heeft veel research gedaan voor het schrijven van De laatste jager. Hij heeft zelfs een paar nachten in zijn uppie in de wild...