woensdag 21 december 2011

Het muizenhuis : Sam en Julia / Karina Schaapman


Wat een huis, dat muizenhuis. Om in te verdwalen. Als rechtgeaarde Nederlander vind ik het natuurlijk heerlijk dat alle gordijnen open zijn en ik overal naar binnen kan gluren. Er staat geweldig veel ouwe zooi in het huis, ik herken voorwerpen, merken en zie afbeeldingen van muzikanten die in mijn jeugd populair waren. Dit boek is een hit. Hoog op de bestsellerlijst. Dat heeft het te danken aan Sinterklaas en aan (groot-)ouders die zo graag bij het muizenhuis naar binnen koekeloeren. Jammer dat de verhaaltjes zo lullig zijn en Sam en Julia zo weinig tot de verbeelding spreken. Woonden De Bruikleners maar in het muizenhuis, of die gigafamilie die bij ons over de plafonds loopt te rennen. Op Youtube is een filmpje te zien, waarin Karina Schaapman op Manuscripta uitlegt hoe het huis is gemaakt. Bovendien is het muizenhuis momenteel 'live' te bewonderen in bibliotheek Amsterdam.

1 opmerking:

Els zei

Elly, wat leuk dat je dit bespreekt. Ik moet nodig bij de OBA gaan kijken. Prachtig boek en de verhaaltjes zijn inderdaad erg flauw, maar het is vooral leuk om lang naar de platen te turen.

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...