dinsdag 12 juli 2011

Don Quichot / Rosa Navarro Duràn

De vertellingen over Don Quichot, zijn paard en zijn maat zijn best grappig, maar ik geloof niet dat Cervantes ze voor kinderen heeft bedoeld. Het kan natuurlijk geen kwaad dat kinderen kennis maken met klassiek geworden boekfiguren. Ik vraag mij af of een uitgave als deze leidt tot begrip van de essentie van de Don Quichot avonturen. De illustraties van Francesc Rovira doen mij denken aan die van Helen Oxenbury en die van Kees de Korte (van de bijbelverhalen).

Het boek is heel mooi uitgegeven! Dat kun je aan Tutti overlaten, blijkens de site. Ik hoop dat hun publiek groot genoeg zal zijn om het nog wat uitgaven vol te houden op de Nederlandse markt. Twee vraagjes nog: waarom is de naam van het paard van Don Quichot vertaald als Knollinante en niet als Ro(s)sinante? Waarom kiezen discotheken voor de naam Don Quichot?




Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...