vrijdag 5 januari 2024

Waarom de wereld niet eerlijk is / Yuval Noah Harari

Harari legt uit dat de eerste boeren die grond bewerkten om voedsel te verbouwen weliswaar zwakker en ongezonder waren dan de jagers, maar talrijker werden en machtiger. Zijn visie zal niet populair zijn in BBB-kringen, maar er valt ook geen speld tussen te krijgen, als je het mij vraagt.

Waarom de wereld niet eerlijk is vertelt onder meer waarom mensen schrift ontwikkelen en wat het belang is van de verhalen die we elkaar vertellen.
Wie had kunnen denken dat ik 160 pagina's informatieve tekst zou lezen over de geschiedenis van landbouw? En nog geboeid ook?

Als onze geschiedenisleraar op de middelbare school ons op deze wijze had onderricht, was me er misschien iets meer van bijgebleven. 

De serie Unstoppable us is de jeugdversie van Harari's Sapiens, Homo Deus en 21 Lessen voor de 21e eeuw. Tot nu toe verschenen er 2 delen. Het hiernaast afgebeelde boek is deel 2. 

Er is een soort educatieve afdeling op de website genaamd Sapienship-lab waarin quizzen, video's en podcasts zijn opgenomen.

Heel mooi vind ik de illustraties van Ricard Zaplana Ruiz niet. Ze zijn mij iets te duidelijk. Dat was de opdracht, begrijp ik nu. 

Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...