dinsdag 2 januari 2024

2023


 In februari dacht ik na het lezen van De zoon van de berentemmer: "Mooier wordt het dit jaar niet". Zeker even mooi: Het geheim van de vallei.

Ik las 7 A-boeken (voor 6-8-jarigen) in 2023 en slechts 4 D-boeken (15+). Misjka en KID vond ik in die categorieën het mooist. Het belangrijkste informatieve jeugdboek: Perronpapegaaien en krekelcriminelen.

Nog wat cijfertjes: in totaal 59 titels beblogd. Waarvan 7 A-boeken, 27 B-boeken, 5 C-boeken, 4 D-boeken, 5 J-boeken, 2 Engelse kinderboeken, 9 boeken voor volwassenen. 20 Titels zijn uit het Engels vertaald, 33 boeken waren oorspronkelijk Nederlands, 6 boeken verschenen eerder in andere talen. Van uitgeverijen Querido en Ploegsma las ik elk 7 boeken, van Luitingh-Sijthoff, Lannoo en Kok Boekencentrum elk 4.

Nadat ik Vandaag houd ik mijn spreekbeurt over de anaconda had gelezen en bewonderd, vond ik dat dit boek (uitgeverij Querido) de prijs van de best verzorgde uitgave moest krijgen. Toen had ik De Grompus (Lemniscaat) nog niet onder ogen gehad. Dit boek is misschien nóg wel mooier uitgegeven. Vooruit, Uitgeverij Lemniscaat krijgt de prijs ook. Querido hoeft de prijs niet in te leveren, want hun winnaar is in 2022 uitgekomen, De Grompus verscheen in 2023. En de prijs bestaat trouwens niet.

De gemiddelde jeugdboekenprijs steeg met een hele Euro gedurende vorig jaar. Er konden voor hetzelfde geld minder boeken worden aangeschaft, maar het lijkt wel of er veel meer aandacht wordt besteed aan de kwaliteit van de uitgaven. Informatieve boeken verschijnen rijkelijk en full color geïllustreerd, romans met bedrukte boekblokken en prentenboeken hebben vaak fantastische schutbladen.






Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...