zondag 10 september 2023

Het buitengewone leven van Benjamin Socks / Lorena Veldhuijzen

 



Een A-boek over messianisme. Leuke term voor het onderwerp van een boek voor 8-jarigen. Ik moet de jonge ouder die dit uitkiest voor zijn/haar kind nog tegenkomen. Ik koos het uit, maar ik ben een ouwe ouder en ik had het woord messianisme over het hoofd gezien.

Benjamin Socks is een doodgewoon jochie dat per ongeluk met een bonte was op 60 graden meedraait. Hij komt niet koekwous of als een lijk uit de wasmachine, maar als een helderziende. Hij kan dingen in de toekomst zien en dat is interessant voor een soort makelaar die Benjamin van zijn moeder koopt en hem boven op een berg zet om hem de toekomst te laten voorspellen voor wie er maar voor wil betalen. De eigenaar van Benjamin wordt rijk, maar Benjamin vindt er niets aan. Het lukt hem te ontsnappen en zijn grote passie uit te oefenen, namelijk: timmeren.

Op grond van de eerste regel op de achterflap had ik gehoopt dat Benjamin met zijn kraakheldere hoofd eens even alle ruis in gevestigde systemen zou blootleggen en wegwassen. Dat werd het dus niet. Het zou ook te mooi zijn om waar te zijn.

Lorena Veldhuijzen en Stefan Yama Cab werkten ook in andere boeken samen.






Geen opmerkingen:

See you on Venus / Victoria Vinuesa

  Op het genre-etiket van de bibliotheekversie zien we een hoofd met inhoud. Daarmee wordt aangegeven dat het boek een psychologische roman ...