zondag 25 juni 2023

Pluk en Pluis : de weg naar terug / Mathilde Stein,


Pluk en Pluis zijn twee karakters in de vorm van cavia's. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik daarvan vind. Pluis woonde als eerste bij Groothand en Aaihand in huis. Pluk komt er later bij en verstoort het vredige leven dat Pluis leidt. Samen beleven ze een onmogelijk avontuur met een dure ring, een prins en een prinses, die niet met elkaar gaan trouwen. Maar Pluk en Pluis vinden de weg terug naar de vertrouwde plek en leven nog lang en gelukkig, in elk geval tot het volgende Pluk-en-Pluis-avontuur, denk ik. 

Mathilde Stein schrijft korte zinnen en korte hoofdstukken. Ze illustreert haar tekst met veel tekeningen van de cavia's. Wat ik echter niet heb ontdekt: waar verstopte Pluk in 's hemelsnaam die dure ring?

Echt leuk: de prinses bedankt feestelijk voor een huwelijk met de prins en gaat lekker haar eigen leven leiden.

Dit 314 pagina's tellende boek wordt aanbevolen voor sterke beginnende lezers. Of voorlezers met duurvermogen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of leners het helemaal uitlezen en wat ze ervan vinden. Kan ik het maken om leners daarover op te bellen/te mailen?

Mathilde Stein mocht voor dit boek een zilveren griffel in ontvangst nemen. Het juryrapport  plaatst het oordeel van de twee begriffelde boeken voor de leeftijdscategorie tot 9 jaar broederlijk naast elkaar. (Van mij mag Misjka winnen.)

Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...