vrijdag 3 februari 2023

De gorilla en de jongen / Phil Earle

In 2019 las ik De oorlog die mijn leven redde. In 2022 De tunnel en nu dan De gorilla en de jongen. In het eerstgenoemde boek werden de kinderen vanuit Londen naar het platteland gestuurd, om aan de bommen en de honger te ontkomen. In het tweede boek schuilden massa's Londenaren voor de bommenregen in metrotunnels. En in De gorilla en de jongen wordt het kind juist naar Londen gestuurd. Samen met mevrouw F. schuilt Joseph in de ruïne van een dierentuin, om de gorilla te doden die hen het leven redt. Wat een verhaal. Behalve wees, is Joseph ook nog zo dyslectisch als wat en behalve weduwe, is mevrouw F. ook nog moeder van een dood kind. Beetje veel drama voor 286 pagina's, maar lezenswaardig drama. Zou misschien wel eens een TikTok-Topper kunnen worden. Ik begrijp dat tieners tegenwoordig liever in het Engels lezen. Voor hen zou ik tijdens de (Christelijke) Kinderboekenweek of de Boekenweek van Jongeren schrijver Phil Earle uit Engeland over laten varen. 

Uitgever Kok Boekencentrum maakte lesmateriaal bij deze titel. De gorilla en de jongen mag dan een B-boek zijn, ik zou het lesmateriaal en het boek eerder in het voortgezet onderwijs aanbieden, dan in groep 7/8.



 

Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...