zaterdag 11 februari 2017

Het lied van de blauwe pinguin / Petr Horacek

Het is mijn voornemen om maandelijks een prentenboek van de onvolprezen Lemniscaatkalender te bespreken. Ik deed mijzelf de kalender cadeau, eind januari. Het januariboek is getiteld Het lied van de blauwe pinguin. Petr Horacek maakte het. De schilderingen zijn indrukwekkend. Goed in een groep te gebruiken, want ook van enige afstand zijn de platen te bewonderen. Het verhaal is me eerlijk gezegd een beetje te zweverig. Aan de achterzijde van de januariplaat staan tips om met kleuters en Het lied van de blauwe pinguin aan de slag te gaan. Vooral de suggestie om een soort mens-erger-je-niet-pad op het blad te tekenen en twee pinguin(team)s naar elkaar toe te laten dobbelen, vind ik leuk: op het moment dat hun wegen kruisen kunnen ze samen een pinguindans dansen of een pinguinlied zingen. Was ik maar 52 jaar jonger.

Geen opmerkingen:

See you on Venus / Victoria Vinuesa

  Op het genre-etiket van de bibliotheekversie zien we een hoofd met inhoud. Daarmee wordt aangegeven dat het boek een psychologische roman ...