zondag 3 juli 2016

Kascha / Anne Voorhoeve

Anders dan de meeste Sinti-meisjes, wonen Kascha en het gezin waarin ze opgroeit, in een huis, een boerderij nog wel. Het gezin wordt in het dorp in het noorden van Duitsland nog net niet weggepest. Tijdens de horrorwinter van 1978/1979 kan de Sinti-familie haar goede wil tonen en verzet zij veel belangrijk werk om de schade van sneeuw en ijs zoveel mogelijk te beperken. Nadien zijn de meeste dorpsbewoners om, heeft Kascha een redelijk gezonde verstandhouding met haar nichtje en weet ze hoe familieleden tijdens de Tweede Wereldoorlog om het leven zijn gekomen. Kascha is een lekker chagrijnige rebelse puber om van te houden. Voorhoeve vertelt niet zonder humor. Ik was wel blij dat ik eerder Mijn zusje van Inez van Loon had gelezen, want daardoor wist ik het een en ander van Sinti-tradities. Ik had graag wat uitgebreidere info in het boek gezien. Het woordenlijstje was wat mager.

Geen opmerkingen:

Generaal zonder leger / Özcan Akyol

Nog nooit las ik een essay. Als Generaal zonder leger niet van Eus was geweest en hinderlijk in de weg had gelegen, was ik misschien wel zon...