maandag 2 november 2015

Protest / Arno Bohlmeijer

Er is onwijs veel aan de hand in Protest. De twee hoofdpersonen Minnie en Flo halen van alles overhoop in hun drang van de samenleving een diervriendelijke, rechtvaardige en schone samenleving te maken. Ze schakelen daarbij vrienden en grootmoeder in en houden ouders nadrukkelijk op afstand. Eerlijk gezegd was ik het spoor zo nu en dan bijster. Dat Minnie en Flo er in slagen met hoogwaardigheidsbekleders om de tafel te gaan die hen ook nog van alles toezeggen, maakt Protest er niet geloofwaardiger op. Vlot taalgebruik, maar door de vele verhaallijnen toch lastig te lezen (voor mij). De bibliotheekcatalogus noemt Protest een coming-of-age-roman. Volkomen onterecht. Aan het einde van een coming-of-age-roman is er minstens 1 hoofdpersoon volwassen geworden, daarvan is hier absoluut geen sprake. Avonturenroman lijkt me een beter etiket.

Geen opmerkingen:

Generaal zonder leger / Özcan Akyol

Nog nooit las ik een essay. Als Generaal zonder leger niet van Eus was geweest en hinderlijk in de weg had gelegen, was ik misschien wel zon...