vrijdag 12 april 2024

De gebroeders Maxilari / David Pefko

 

De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoretisch mogelijk, want ze zou pas 70 zijn, maximaal. 

Pefko schildert Amsterdam-Zuid ten tijde van de millenniumwisseling. De moeder van Ze'ev en Levi heeft geen cent te makken. Ze kan niet met geld omgaan en vader is verkast naar Griekenland. De broers vinden de ideale vakantiebaan bij een oude Joodse juwelier die de oorlog heeft overleefd. Hij bezorgt ze niet alleen een baan, maar ook een klus die hen een heldenstatus kan bezorgen.

De gebroeders Maxilari werd aanbevolen door een boekhandelaar die in de zaterdagbijlage van mijn dagblad een rubriek mocht vullen.

Geweldige tip. Hoe de boekhandelaar heet en waar hij werkt, weet ik echt niet meer. Gelukkig had ik de tegenwoordigheid van geest om de titel te noteren. Dit boek van Pefko heeft misschien het vermogen om bovenbouwscholieren te interesseren voor Nederlandse literatuur. Ik weet niet of er nog wat prijzen te verdelen zijn voor boeken van 2023. Fijn dat men in Belgie nog niet te benauwd is om een artikel in zijn geheel via Internet toegankelijk te maken.




Geen opmerkingen:

Lava / Mireille Geus

  De vormgeving van Lava is een sprookje op zich. De bijzondere kleur en de verrassende illustraties op mooi papier, passen perfect bij prin...