zondag 19 juni 2022

Mijn jaar in een tent / Tiny Fisscher

Ze schijnen te bestaan: bijna pubers die uit solidariteit met vluchtelingen-kinderen een jaar lang in een tent in de tuin gaan bivakkeren. In ieder geval is Mijn jaar in een tent gebaseerd op publiciteit rond een meisje dat dit echt deed. Ongelooflijk dapper. Hoofdpersoon Zwaan flikte het ook en zamelde met de actie een modaal jaarsalaris in voor het goede doel: hulp aan vluchtelingenkinderen. Het boek is een terugblik in een soort dagboekvorm op dat jaar. Ik nam het mee vanwege het busje op de kaft. Een busje dat geen busje is, maar DE tent in busjesverpakking. Ik vond de achterflaptekst leuk en ik was wel benieuwd wat Zwaan allemaal mee zou maken als tentbewoner. 

We kochten 46 exemplaren voor Utrechtse bibliotheken. Daarvan is 60% uitgeleend. Best veel voor een realistisch boek zonder illustraties.
Ik vermoed dat schrijver Tiny Fisscher jaarlijks niet helemaal verdient wat haar hoofdpersoon slapend in een tent binnen harkt. Jaap leest geeft een 7,5.
Interessant voor kinderen die er, net als ik, niet aan moeten denken om de nacht in een kouwe tent door te moeten brengen, in je dooie eentje. Des te meer genieten van je comfortabele bedje onder een stevig dak, 

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...