zondag 19 juni 2022

Kevin's great escape / Philip Reeve




Met het oog op de vakantie, vond ik het nodig om weer eens een Engels boek te lezen. Een kinderboek uiteraard. Ik had meteen een hele leuke te pakken. Een mengelmoes van hedendaagse realiteit en ironie en een sprookje. Al lezende dacht ik: dit moet vertaald worden voor Nederlandse lezertjes. Was inmiddels allang gebeurd. 
Kevin is een vliegende pony. Beste vriend van Daisy, Max en hun ouders. Kevin heeft een nest op het dak van het flatgebouw waarin het gezin van Daisy en Max op de bovenste verdieping wonen. Samen beleven ze in drie A-boekjes mooi afgeronde avonturen. Leuk om voor te lezen in de middenbouw. De Engelse uitgaven hebben glitters en zilver-op-snee. Het Nederlands taalgebied is te klein om deze luxe op de vertaling toe te passen, vrees ik. Maar dat mag geen reden zijn om Nederlandse kinderen de creaties van Reeve en McIntyre te onthouden. Op de website van McIntyre kunnen (Engelse) docenten activiteiten downloaden rond Kevin's great escape.

Geen opmerkingen:

De gebroeders Maxilari / David Pefko

  De gebroeders Maxilari zouden in 2024 39 en 40 jaar oud zijn/worden. Het zou me verbazen als hun moeder nog zou leven, maar het is theoret...